född 2 november 1858, död i december 1932, var en svensk idealistisk konstnär.
Krouthen föddes i Linköping och var son till handlaren Conrad Krouthen och Hilda Åberg. Släkten Krouthen kom från Norrköping och flera generationer hade arbetat som tenngjutare. Familjenamnet Krut ändrades genom att varubeteckningen Krut-tenn förfranskades till Krouthen. Conrad Krouthen kom till Linköping 1850 och startade en manufakturaffär vid Stora torget. Affären gick bra och 1857 kunde han gifta sig med sömmerskan Hilda Åberg.
Krouthen kunde växa upp i ett välmående hem och han fick börja skolan på läroverket i Linköping. Vid 14 års ålder slutade han skolan och började arbeta åt fotografen och målaren Svante Leonard Rydholm som hade en atelje vid St. Larsplan. Krouthen fick lära sig grunderna i både målning och fotografering och vid 16 års ålder började han på Konstakademiens principskola i Stockholm 1875. Den treåriga utbildningen innebar att eleverna fick lära sig att rita av klot och profiler, djur och växter. Efter de tre åren fick Krouthen fortsätta vid akademin. I kursen "Lägre antiken" fick eleverna rita av gipsmodeller, i "Högre antiken" teckna efter levande model och i "Landskapsskolan" fick eleverna måla landskap. Under studietiden sökte sig många elever utanför skolan och Krouthen lärde känna konstnären Edvard Perseus. Perseus var kritisk till utbildningen på akademin och tog med sina elever bland annat till Mariefred och Gripsholms slott för att måla av naturen. Related Paintings of johan krouthen :. | sjalvportratt | sjogesta bro | kristus bland larjungarna pa himmelsfardsberget | fran malmen, | guldsmed sam petterssons hem | Related Artists:
Sienese schoolThe Sienese School of painting flourished in Siena, Italy between the 13th and 15th centuries and for a time rivaled Florence, though it was more conservative, being inclined towards the decorative beauty and elegant grace of late Gothic art. Its most important representatives include Duccio, whose work shows Byzantine influence; his pupil Simone Martini; Pietro and Ambrogio Lorenzetti; Domenico and Taddeo di Bartolo; Sassetta and Matteo di Giovanni. Unlike the naturalistic Florentine art, there is a mystical streak in Sienese art, characterized by a common focus on miraculous events, with less attention to proportions, distortions of time and place, and often dreamlike coloration. In the 16th century the Mannerists Beccafumi and Il Sodoma worked there. While Baldassare Peruzzi was born and trained in Siena, his major works and style reflect his long career in Rome. The economic and political decline of Siena by the 16th century, and its eventual subjugation by Florence, largely checked the development of Sienese painting, although it also meant that a good proportion of Sienese works in churches and public buildings were not discarded or destroyed by new paintings or rebuilding. Siena remains a remarkably well-preserved Italian late-Medieval town.
Anselm van Hullepainted Anna Margareta Wrangel, countess of Salmis in 1648
Charles TournemineFrench
1812-1872